понеділок, 25 лютого 2019 р.

Конспект уроку з української мови для 5 класу на тему: "Речення, його граматична основа"



5 клас
Українська мова
Тема: Речення, його граматична основа.
Мета: навчитися визначати у речення головні члени, розвивати пунктуаційну грамотність, розвивати критичне мислення, виховувати любов до природи.
Обладнання: підручник, картки для роботи у групах, презентація «Природні скарби України», відео «7 чудес української природи» (https://www.youtube.com/watch?v=R795gjM3xj4)
Тип уроку: урок формування компетентностей.

Хід уроку
І. Організаційний момент.
Доброго дня, шановні п’ятикласники. Вітаю вас на нашому уроці.
ІІ. Емоційне налаштування.
«Чарівний мішечок»
Сьогодні Чарівниця природа приготувала для вас маленькі подаруночки. У нашому мішечку побажання для вас від кожної пори року. Дістаньте їх з мішечка і дізнаєтеся, яке побажання підготували для вас.
(діти дістають побажання з мішечка)


ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
1.     Запишіть побажання у зошит. Визначте у реченнях-побажаннях головні члени речення (граматичні основи, підмет і присудок).
2.     Які з тверджень є хибними або не повними?
1)    Синтаксис – це розділ (науки про мову), який вивчає словосполучення і речення.
2)    Словосполучення – це сполучення двох або більше (самостійних) слів, пов’язаних за змістом та граматично (одне з яких є головним, а інше – залежним).
3)    Підмети і присудки та фразеологізми (поєднання службової та самостійної частини мови, слово поєднані сполучником і (та)) не є словосполученнями
4)    Граматична основа речення – це підмет і присудок. +
5)    Підмет – це головний член двоскладного речення. Підметом може бути лише іменник (не лише іменником може бути виражений підмет).
6)    Присудок – це головний член двоскладного речення, який виражає дію, яку виконує підмет (і відповідає на питання, що робити?).
ІV. Повідомлення теми та мети уроку.
Записуємо число та класна робота. Тема уроку: «Речення, його граматична основа».
Завдання, які перед нами стоять на сьогоднішньому уроці:
- навчитися визначати головні члени речення;
- повторити вивчені орфограми;
- дізнатися більше про природу України;
- збагатити словниковий запас новими словами, пов’язаними з природою.
V. Мотивація навчальної діяльності учнів.
(слайд) Привіт, мене звуть Петрик. Я чув, що ви дуже розумний клас, тому прошу вашої допомоги. Я виконував домашнє завдання, але не впевнений, що виконав правильно. Допоможіть мені виправити помилки.
1.     Нам пісня шлях показує додому. (М. Доленго)
2.     Рідна мова сяє в пісні колисковій. (О. Базалія)
3.     З піснями ти ішов у бій за ясні зорі й тихі води. (М. Рильський)
4.     У серці мимохіть лунала пісня. (М. Коцюбинський)
(слайд) Дуже дякую вам за допомогу. Я зрозумів, що маю заповнити прогалини у знаннях. Якщо я не знатиму де у реченні граматична основа, то не зможу зробити висновок про те, просте це речення чи складне, який розділовий знак маю поставити у реченні, не зможу правильно побудувати речення. Тому вивчайте цю тему.
V. Формування нових компетентностей
         Робота біля дошки
Записати речення, визначити у них головні члени речення. Надписати усі частини мови. Виписати з кожного речення по одному словосполученню, позначити головне та залежне слово у них.
1.     Осінь пахне калиновим гіллям. (Г. Алексеєва)
2.     Кленовий листочок до класу влетів ненароком. (Г. Мороз)
3.     Одлетіли давно журавлі у південні країни з журбою. (В. Сосюра)
4.     Проснулась на стрісі лелека і дивиться чуло кругом. (В. Сосюра)
5.     Висока гора відбилася тінню у водах Дніпра. (Н. Забіла)
6.     Синя стрічка Дніпра перетинає місто. (З журналу)
7.     В годівницю за вікно сипав пташці я пшоно. (О. Пархоменко)
8.     Ми з Іваном у садочку посадили по дубочку. (В. Ладижець)
9.     Річка Здвиж сміється, між полями в’ється і через простори лине в Чорне море. (За А. Камінчуком)
10.            Прилітають з-за моря лелеки і гніздяться на буйнім гіллі. (П. Воронько)
11.            Раптом вітер стрибнув угору, рвав на деревах трухляву кору. (В. Симоненко)
12.            Чатує вітер на останнє листя старого дуба. (Л. Костенко)
VІ. Закріплення набутих компетентностей
     Робота у групах
Ви усі отримали побажання від різних пір року. У одних жовті кленові листочки, у інших – сніжинки, квіточки чи вишеньки. Зараз ми з вами розділимося на 4 групи, згідно з порою року на вашому побажанні. (діти пересідають) Кожна група отримає своє завдання.
1 група. Опрацюйте текст. З’ясуйте, які слова вам не відомі. Знайдіть їхнє значення у словнику. Підкресліть у тексті усі підмети та присудки. Вставте на місці пропусків літери, поясніть чому ви вставили саме ці літери.
Цілин..ий степ „Асканія-Нова” – єдина в Європі ділянка ковилового степу, якого ніколи не торкався плуг. Його було засновано майже 110 років тому.
Степ постійно змінює своє забарвл…ння. Наприклад, наприкінці квіт…ня на сірому фоні минулорічної трави яскравими різнобарвними вогниками горят… квіти тюл…панів.
Тварин…ий світ заповідного степу зб…ріг свою аборигенну фауну. Заповідник населяют… тварини, завезені майже з усіх конт…нентів світу.
(http://7chudes.in.ua/nominaciyi/askaniya-nova-2/)
2 група. Опрацюйте текст. З’ясуйте, які слова вам не відомі. Знайдіть їхнє значення у словнику. Підкресліть у тексті усі підмети та присудки. Вставте на місці пропусків літери, поясніть чому ви вставили саме ці літери.
Справжн…ою природною прикрасою Українс…ких Карпат є гора Говерла (2061 м., входить до складу високогірного хребта Чорногора). У перекладі з мадярського назва найви…ої точки України означає “сніжна гора”. Погода тут часто змінюєт…ся, тому сніг на Говерлі серед літа – не дивина.
В…ршина Говерли являє собою нев…ликий плаский майданчик. З вершини гори пр….красно видно увесь чорногорський хр…бет.
Комбінація з…л…них і синіх ві…тінків віддалених карпатс…ких хребтів залишає в пам…яті людей, що побували на Говерлі, незабутнє вражен…я.
 3 група. Опрацюйте текст. З’ясуйте, які слова вам не відомі. Знайдіть їхнє значення у словнику. Підкресліть у тексті усі підмети та присудки. Вставте на місці пропусків літери, поясніть чому ви вставили саме ці літери.
Дніпровський каньйон утворений річкою Дністер і займає т…риторію відразу чотир…ох українс…ких областей. Його загал…на довжина становит… близ…ко 250 кілометрів. Кан…йон являє собою долину. У деяких місцях скелі нагадуют… швейцарс…кий сир – через числень…і гроти і п…чери. На території каньйону розташовано близько 100 пам…яток живої і неживої природи світового знач…ння.
4 група. Опрацюйте текст. З’ясуйте, які слова вам не відомі. Знайдіть їхнє значення у словнику. Підкресліть у тексті усі підмети та присудки. Вставте на місці пропусків літери, поясніть чому ви вставили саме ці літери.
Оз…ро Синевир знаходит…ся на висоті 989 метрів над рівнем моря. Воно є набіл…шим озером українс…ких Карпат. За л…гендою озеро утворилося зі сліз графс…кої дон…ки Синь на тому місці, де за наказом батька було вбито її коханого пастуха Вира. У народі озеро називають “Морс…ке око”. За формою воно нагадує зіницю.
VІІ. Підсумок уроку
Роботу над картками завершено. Розкажіть, про які цікаві місця України ви дізналися. Перевірте, чи правильно ви виділили підмети та присудки  та вставили пропущені літери (тексти для самоперевірки на дошці).
Перевірка та коментування складних випадків визначення головних членів речення та орфограм.
Перегляд відео«7 чудес української природи» (https://www.youtube.com/watch?v=R795gjM3xj4)
Завдання:  напишіть (1-2 речення) свої враження від перегляду відео. Підкресліть у реченні головні члени речення, надпишіть усі частини мови. Яке природне диво вразило вас найбільше? Чому?
Повертаємося до завдань нашого уроку:
- навчитися визначати головні члени речення;
- повторити вивчені орфограми;
- дізнатися більше про природу України;
- збагатити словниковий запас новими словами, пов’язаними з природою.
Чи усі завдання ми виконали сьогодні?
VІІІ. Домашнє завдання
Написати рекламу будь-якого куточку України, до якого б ви хотіли поїхати.

Немає коментарів:

Дописати коментар