Анна Михайлівна Дмитрян
Мати. Меценат. Зодчий.

В генетичній свідомості бобринчан особливо закарбувалась яскрава особистість жінки-зодчого — Анни Дмитрян, i це далеко не випадково.
Анна Михайлівна Дмитрян народилася 1843 року. Юність i молодість пройшли в Новомиргороді. В 1863 році вона вийшла заміж за Афанасія Дмитряна, а їх весілля стало досить гучним та легендарним на Єлисаветградщині. Чоловік її був підприємцем, вирощував породистих коней (мав три конезаводи), на чому i нажив величезні капітали. В 1884 р. Анна Михайлівна, на 41 році жнття, овдовіла, отримавши в спадщину від чоловіка його мільйони — ось тоді вона й зайнялася благодійницькою діяльністю.

Унікальність храму в тому, що одношатровнй велетень був оздоблений гарними голубими кахлями з кераміки (мюдівської глини), зробленими бобринецькими спеціалістами (майстер Ф. Л. Гоц), та розписaні рідким розчином золота. Iконостас, притворне оздоблення церкви теж були виконані з фарфору та кипарисового дерева старовізантійському стилі, а розписували їх монахи Києво-Печерської лаври в 1886-1888 роках.
До 300-річчя панування імператорського роду Романових Анна Михайлівна бере участь у фінансуванні будівництва в Бобринці — за проектом архітектора
Я. В. Паученка величного трьохшатрового Вознесенського собору, який копіював Київський Володимирівський. Це було в 1912 році. За її кошти при цьому соборі будувалися церковно-приходське училище і гуртожиток для священиків,
Я. В. Паученка величного трьохшатрового Вознесенського собору, який копіював Київський Володимирівський. Це було в 1912 році. За її кошти при цьому соборі будувалися церковно-приходське училище і гуртожиток для священиків,
дяків, вікаріїв. Будівництво собору обійшлося меценатці в 100 тисяч рублів (для порівняння: карова тоді коштувала 8 рублів, хромові чоботи- 1 руб).
Відомий письменник XIX століття, уродженець Єлисаветграда В.Жульгін у своїй книзі «Три столиці» писав про цей собор: "Коли сонце проривається потоками до Собору, воно запалює всю цю дивовижну візантійщину. Чи була вона такою там, на своїй батьківщині, у Візантії? Сумнівно. Але цей новий ренесанс чудовий. Він казково втілився, i це золото розкриває таємниці химерності, складності буття i Всесвіту!"
Тривалий час собор давав притулок краєзнавчому музею, що врятувало його від руйнації. Відтепер стіни його знову живуть, слухають молитви віруючих, а біля ікон палахкотять лампади Прощення i Любові.
Після спорудження собору, училища та гуртожитку Анна Михайлівна спрямувала свою доброчинність на забезпечення населення медичною допомогою. Тільки в Бобринецьку та Витязівську лікарні було презентовано 50 тисяч золотих карбованців готівкою. Голова товариства Червоного Хреста П.Ревуцький, наш земляк, сказав про A.M. Дмитрян: "Її до цього кроку сподвигло не чистолюбство, а благородний порив люблячого серця та глибоке усвідомлення необхідності до-помоги бідним, бажання творити добро i милосердя". Заради вічної пам'яті дочки вона заснувала в Елисаветграді лікарню ім. Св. Анни (18 травня 1904 р.). Тисячам людей іменем своеї дочки ця жінка i сьогодні несе лікарську допомогу та надію.
Померла Анна Михайлівна 13 січня 1913-го — на 70-му році життя від раку шлунку. По заповіту поховали її в родинному склепі, який було влаштовано під Пантелеймонівським храмом. Тіло винесли з Ковалівської церкви (Єлисаветград) о 10-й ранку i перевезли до Бобринця. Бальзамоване тіло меценатки поховали перед вівтарем Св. Пантелеймонівсъкої церкви в красиво оздобленій кришталево-мідній домовині, де воно знаходилося до 1932 року. Силова ж руйнація храму-усипальниці знищила навіть кістки славетної Жінки. Залишилися згадки, що її останки було таємно перепоховано на Грицькованському кладовищі в Бобринці, але місце в голодовку 1932-1933 років загублено.
Пам'ять людського благочестя, на жаль, дуже коротка. Дійсно: "Дорога в пекло вимощена благими намірами!".
До самої революції 1917 р. на честь Анни Дмитрян в січні місяці служили молебень в Св. Пантелеймонівському храмі, роздавали милостиню, лікували немічних та хворих. Було б добре цю традицію відновити нам, сучасникам, поставивши пам'ятну меморіальну дошку на Вознесенському соборі, а найголовніше — повернутися до своїx традиційних слов'янських чеснот: співчуття, милосердя, добропорядності та общинної братерської взаємодопомоги.
За Г.О.Лашкулом
Немає коментарів:
Дописати коментар