Українська мова


Урок-вікторина для 5-6 класів
Фразеологічні розсипи
Мета: поглибити знання учнів з української мови, лексики та фразеології; розвивати логічне мислення, кмітливість, уважність; виховувати любов до рідної мови.
Обладнання: презентація «Фразеологічні розсипи»; відео уроки О. Авраменка, пов’язані з фразеологією, інтерактивні вправи, роздатковий матеріал.
Хід уроку
Епіграф
Не говори: в нас мова солов'їна,
Бо мова вище, ніж пташиний спів.
В її скарбниці — доля України,
Глибинна таємниця правіків.
Микола Лотоцький


І. Організаційний момент.
Вступне слово вчителя. Доброго дня, шановні учні. Рада вітати вас на нашому уроці. Сьогодні нашим завданням буде пригадати, чому ж ми навчилися за цей навчальний рік з теми «Лексика та фразеологія» . Урок буде проходити у вигляді вікторини, тому нам треба поділитися на дві команди. За кожну правильну відповідь можна отримати весняну квіточку. У кінці уроку підрахуємо квіточки й визначимо переможця.
ІІ. Виконання завдань вікторини.
Перед тим як виконувати завдання, я пропоную вам збагатити свій словниковий запас новими фразеологізмами та переглянути відео, у якому Олександр Авраменко - доцент Київського університету імені Бориса Грінченка, завідувач кафедри гуманітарних дисциплін Технічного ліцею НТУУ "КПІ", розповідає про найпоширеніші помилки під час вживання фразеологізмів в українській мові.
(перегляд відеоуроків)
Завдання №1
У нашому маршрутному листі з’явилося перше завдання. Необхідно об’єднати джерела походження фразеологізмів та приклади.
КОМАНДА 1: знайти фразеологізми, які походять із живої народної мови та біблійного походження.
КОМАНДА 2: знайти фразеологізми, які походять із певних професій та з Античності.
(коли на екрані з’являється слово, представник команди піднімає руку й каже, до якого джерела відноситься той чи інший фразеологізм;
1 правильна відповідь = 1 балу)
(https://learningapps.org/display?v=ph7a8312k18)
Завдання №2
Зараз саме час з’ясувати чи багатий у вас запас фразеологізмів. Ваше завдання з’єднати фразеологізм та його значення. Яка команда впорається швидше, та й отримує бал.

Завдання № 3
Перед вами лежать 2 групи фразеологізмів. Команда 1 об’єднує фразеологізми, які є синонімами. Команда 2 об’єднує фразеологізми, які є антонімами.
Команда 1
Молоти язиком
Точити баляси, баляндраси правити
Накивати п’ятами
Взяти ноги на плечі
Дерти голову
Задрати носа
Як оселедців у бочці
Ніде яблуку впасти
Гаряче серце
Золота душа
Стріляний птах
Битий вовк
Ні пари з уст
У рот води набрати, тримати язика за зубами, про­ковтнути язика
Варити воду
Вити мотузки
Набрати води в рот
Язика проковтнути
Байдики бити
Решетом воду міряти

Команда 2
Взяти ноги на плечі
Стояти, як укопаному
Розправити крила
Скласти зброю
Все в руках горить
І за холодну воду не братися
Тримати язик за зубами 
Молоти язиком
Набрати води в рот
Точити баляси
Міцний горішок
Ні риба,ні м’ясо
Один, як палець
Ніде курці клюнути
Побити горщики
Нерозлий вода
Працювати не покладаючи рук
Байдики бити
Кров з молоком
Шкіра та кіст­ки; худий як тріска


Завдання №4
Фразеологія тісно пов’язана з лексикологією, тому ми і вивчаємо їх разом. Останнє завдання буде у вигляді тестів, які включатимуть у себе і питання з лексикології. Згадаємо, що вивчає такий розділ науки як лексикологія? Перед нами тести, які ми з вами швиденько відразу перевіримо та з’ясуємо, яка ж із команд стала переможцем. Відповідає на питання той, хто перший підняв руку.

ІІІ. Підбиття підсумків вікторини.
ІV. Оцінювання роботи команд

Немає коментарів:

Дописати коментар