Українська література

Урок № 9
5 клас
Українська література
Тема: Казка «Яйце-райце». Світогляд народу, його морально-етичні принципи в казці, зав’язок з міфами.
Мета: опрацювати ідейно-художній зміст казки «Яйце-райце», з’ясувати її тему та ідею, проаналізувати казку; заохочувати учнів до творчості, навчити отримувати задоволення від роботи, що виконується, оцінювати вчинки казкових героїв з позицій гуманізму, розрізняти добро і зло як у казках, так і в сучасному житті, формувати навички знаходити описи зовнішності фантастичних істот, аналізувати їх, допомогти зрозуміти повчальність казок; прищеплювати любов і повагу до свого народу – творця невичерпного джерела мудрості; виховувати в учнів позитивні риси характеру, любов і повагу до природи рідного краю, не залишатися байдужими до біди інших людей, прищеплювати бажання робити добро; розвивати уяву, логічне мислення, навички виразного читання, мовлення, пам’ять.
Обладнання: ілюстрації до казки, текст казки, презентація «Українська народна казка «Яйце-райце».
Тип уроку: урок формування нових знань, умінь та навичок.






Хід уроку
І. Організаційний момент
Слово вчителя. Доброго дня, шановні п’ятикласники! Сьогодні ми зібралися тут всі разом для того, щоб побувати в гостях у казки.
Я знаю, що ви дуже люблять слухати казки, а дорослі з великим задоволенням розповідають, читають їх дітям. Казка жила, живе і вічно буде жити. Вона буде існувати стільки, скільки будуть жити люди.
         Тому сьогодні ми допоможемо одне одному побувати у казці. Ще раз перегорнемо сторінки улюблених книжок, зустрінемося із улюбленими героями і, звичайно, побачимо, як, у котрий раз, добро перемагає зло.
Сьогодні ми казку до нас запросили,
Щоб бачити її і слухати гуртом.
А казка у лісі десь там заблудилась,
Давайте її погукаєм разом.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Слово вчителя. Для того, щоб казка завітала до нас у гості нам необхідно загадати те, що ми вивчили про неї на попередньому уроці.
-         Що таке казка?
-         Які існують різновиди казок?
-         Хто є головним героєм казок про тварин? Соціально-побутових казок?
-         Про що розповідається у чарівних казках?
А от і казка, яка називається «Яйце-райце».
ІІІ. Формування нових знань, умінь та навичок.
1.     Міфологічні уявлення наших предків, пов’язані з яйцем. 
Яйце — символ зародження Всесвіту, Сонця з його весняним відродженням, життя та його безсмертя й воскресіння. У міфах багатьох народів світу саме яйце є світотворчим початком.
У багатьох народів існує поняття світового або космічного яйця, з якого народжується Всесвіт. Одна половина яйця стає небом, інша — землею, а жовток— сонцем. «Різні народи світу шанували яйце і мали власну атрибутику його возвеличення. Яйце прикрашали і в Давньому Єгипті, Греції, Римі, Стародавньому Китаї. Індійськими племенами навколо нього було створено безліч міфів і легенд. Та, мабуть, жоден з народів не доніс до сьогодення свої автохтонні графічні уявлення про життя так виразно, як український» писав Єраст Біняшевський. Образ світового яйця і птаха притаманні ассиро-вавилонським, фінійським, кельтським міфам.
У слов'ян яйце було символом сонячного культу, зародження життя, символ бога сонця. Звичай зустрічі весни був пов'язанний з поверненням птахів. Птахи — це вісники весни, пробудження та відродження до нового життя природи. Птахи перебуваючи «у небі», несуть людям утіху від сонця, а в собі носять
яєчко — емблему сонця-життя, народження, воскресіння. Тому наші пращури надзвичайно їх шанували. Існує думка, що первісно галунки розписувались на яйцях летючих птахів, таких, як бузьки, журавлі та гуси, які на своїх крилах приносили людям сонячне тепло, гніздилися біля людських обійсть, висиджували пташенят, які знову ж здатні були виношувати в собі велику життєдайну і чарівну силу сонця. Досі збереглись у писанкових орнаментах їхні «крильця» та «лапки». Далеко пізніше, наші предки почали розписувати курячі яйця, пов'язуючи їх з культом Сонця, адже півень першим сповіщає про його прихід. Також яйце посідало важливе місце у ритуалах родючості. Звідси писанка у Великдень є символом родючості. В давнину воно символізувало — добро, радість, щастя, любов, достаток.
У Давньому Єгипті воно символізувало потенційну можливість, сім'я зародження, таїну життя. Якщо заглянути до єгипетської міфології, то там знаходимо одного з єгипетських богів, що мав пряме відношення до яйця на ім'я Пта, або Патах, що близьке до звучання українського Птах. На одному із збережених барельєфів, Пта тримає в одній руці яйце, а із підпису, під ним, дізнаємося, що дане яйце зображує сонце
У Китаї вважали, що перша людина з'явилася з яйця, що впало з неба у воду, котра покривала землю. Також у звичаях китайців є ритуальне використання фарбованих яєць, пов'язаних з когутом, який щоранку співає гімн Сонцю.
Грецькі філософи вважали, що спочатку був час, потім з'явились Земля і порожнеча. Небо зліпило срібляне яйце, з якого народився бог  Ерос, божественний творець людей.
У християнській символіці яйце може означати непорочне народження, життя та воскресіння. Писанка стала символом радості і віри у Воскресіння Ісуса Христа як символу всепрощення.
Писанка — символ вічного життя.
В Україні до культу родючості з давніх часів належить звичай розмальовувати курячі або декоративні яйця — писанки. Писанка багата символічними образами. Кожний регіон України має свої особливості у визначенні кольорів та орнаментів, тобто свою власну символіку. У християнську добу всі ці символічні мотиви пов'язувалися з Великоднем. З яйцем зв'язана віра про те, що ним можна начарувати добрий урожай.
Яйце — не тільки джерело родючості землі, але й різних щедрот. Воно дає людині не лише необхідність, а й багатство.
2.     Робота з текстом казки.
Бесіда за змістом казки.
-         Між якими тваринами у казці розпочалася війна? (Між жайворонком та мишею)
-         Через що між ними виникла суперечка? (Через пшеницю)
-         Як ви думаєте, чому саме пшениця стала об’єктом суперечки? Свою думку обґрунтуйте.
Довідка. Жайворонок — символ весни, «божа пташка», «духовна» складова людини. Верхній світ на Дереві Життя.
Миша — давній хнотичний, земний символ, відноситься «диявольських».
Нижній світ на Дереві Життя.
           Отже, «духовне» начало разом із земним-підземним, поєдналися через спільну дію — засіяли поле — людську душу.
            Проте, гармонії у тій душі не вийшло. Точніше — ймовірно, що би її вдалося досягнути, але «земне» начало «схитрило», перетягнувши на свій бік дрібоньку частинку — зернинку з поля, а «небесне» обурилося
.
-         Що зробила миша, щоб перемогти у війні?
-         Кого побачив мисливець на гілці дерева? (орла)
Довідка. Міфілогічні уявлення наших предків про орла.
За міфологічними уявленнями, орел є царем птахів, а в давніх релігіях він подекуди ще й уособлює головного бога або шамана. У легендах орел добуває вогонь, світло. У міфології багатьох народів орел причетний до світотворення.
Ніким не народжений, він існував іще до початку світу. За переказами, він здатний себе оновлювати: як виповниться йому п’ятсот років, летить орел до сонця, купається там у чарівному озері й знову стає молодим.
У фольклорі орел так чи інакше пов’язується з першотворенням. Казка “Яйце-райце” починається з міфу про війну птахів і звірів. Це було у прадавні часи, тоді звірі перемогли, бо комашня повідкушувала птахам пір’я коло крил. Птиця, що підніметься, то і впаде на землю — тут і розірве її звір. А один орел бачить те лихо, сидить на дереві й не злітає. Коли тут іде стрілець, націлився на нього.
       А той орел просить його: “Не бий мене. Краще візьми до себе та вигодуй — я
тобі у пригоді стану”. Стрілець зняв його з дерева й годував, поки в орла
крила не одросли. За це батьки орла подарували чоловікові яйце-райце й
попередили, щоб він дорогою ніде не розбив його. “Він іде та йде, та так
схотілось пить йому… Коли це найшов криничку. Тільки що став пить воду, та
якось об цямрину і розбив те яйце-райце. Як узяв же скот вернуть із того яйця!
Верне та й верне!”
-         Скільки разів орел просив мисливця не стріляти у нього? Скільки разів потім піднімав його в небо та кидав на землю? (3)
-         Де ще у казці фігурує число три?
Довідка. У християнстві число три фігурує:
-         Свята Трійця: Бог-Отець, Бог-Син та Святий Дух.
-         Три волхва принесли дари Ісусу, що народився в Назарет.
-         Ісус Христос воскрес ранком на третій день.
-         Після Воскресіння Ісус тричі являвся людям.
-         Приказка: «Бог Трійцю любить».
В слов’янскій міфології 3 — одна з трьох священих цифр. Позначає:
1) кількість священих цифр;
2) трійковість світобудови (три сфери буття, які мають відповідну символіку, відображену в Дереві Життя: коріння — покійні Предки (Нава), стовбур — живі люди (Ява), крона з гілками й листям — світ Богів (Права).).
Має своє зображення в магічних і народних орнаментах.
-         Хто врятував чоловіка, який отримав яйце? (Змія)
-         Що символізує змія? (Давні уявлення про змію пов’язують її зі стихією води, джерелами, ріками, морями. Змія — хранителька підземного світу, древній символ родючості. Змій — символ Велеса як земноводної стихії, охоронець входу в підземне царство Вирію. Боротьба Перуна-змієборця з Велесом у слов’янській міфології уособлює природну взаємодію стихій — небесного вогню і земної води. Отже, образ змії-змія наділений водночас і позитивною, і негативною символікою. Таким він залишився і донині.)
-         Чи є змія повністю негативним образом у казці? Думку обґрунтуйте.
-         Скільки загадала змія завдань юнакові? (3)
-         Хто допоміг юнакові врятуватися? (Донька змії)
-         Яка роль чарівних перетворень у казці?
-         Як юнак і Дівчина-зміючка врятувалися від змії?
-         Чи змогла змія вхопити закоханих? Чому?
-         Чому юнакові не можна було цілувати дитини? Чому він забув дівчину? Думку обґрунтуйте. (4-та ступінь родинних відносин)
-         Чому на вашу думку саме голуби допомогли згадати юнакові про свої почуття? Думку обґрунтуйте. (Голуб — це птах, який символізує мир, щастя, любов)
ІV.Закріплення набутих знань, умінь та навичок.
- Поділіть казку на частини. До кожної частини доберіть заголовок. Запишіть їх у вигляді плану до казки.
- Визначте тему та ідею казки.
Тема: боротьба добра зі злом.
Ідея: чесність та відданість, щедрість, гострий розум, кмітливість, вірність принципам добра, пам’ять про предків – зброя добра.
V. Підсумок уроку
Продовжіть речення
-         «Сьогодні на уроці я дізнався/дізналася…»
-         «Для мене було новим…»
-         «Найцікавішим відкриттям для мене сьогодні стала інформація про…»
VІ. Домашнє завдання
          Уявіть себе творцями народних казок. Напишіть свій варіант закінчення казки (5-7 речень)



1 коментар: